Rajz és Grafika

A rajz

A rajz, vonalakból álló ábrázolás, amelyet ceruzával vagy nyomot hagyó más eszközzel készítenek, általában kevés színnel. A rajz általában ceruzával, tollal, tussal vagy krétával készített szabadkézi művészeti vagy mérnöki alkotás. A művészi rajz a képzőművészeten belül a grafikához tartozik. Lehet önálló mű, vagy más képzőművészeti, illetve iparművészeti ághoz tartozó alkotásnak (festmény, szobor stb.), illetve valamilyen ipari termék vagy létesítmény, előadás vagy rendezvény megvalósításának az előkészítő eszköze. Ez a vázlatrajz vagy skicc, illetve tervrajz, szabásminta, díszletterv stb.

A grafika

A grafika a képzőművészet azon ága, amelyhez a sokszorosítási eljárással készült, de eredetinek tekinthető alkotások tartoznak, illetve azok az egyszeri alkotásokról (pl. festmény) sokszorosító eljárással készült reprodukciók, melyek nem tekinthetők egyedi alkotásnak. Gyakran ide sorolnak olyan képzőművészeti eljárásokat is, amelyek nem nyomatok, de szintén papír alapot használnak, mint például a ceruza-, toll- és krétarajzok, akvarellek, esetleg pasztellképek; vagy nyomtatási eljárással készülnek ugyan, de csak egy példányban, mint a monotípia. Ezenkívül a számítógép segítségével szerkesztett képeket is számítógépes grafikának nevezik.

A rajzokat technika szerint mereven rendszerezni nem lehet, rendkívül sokrétűek és szinte végtelen a kombinálási lehetőségük, még akár a különféle festészeti technikákkal is. Maguk a speciális rajzeszközök sem pusztán egyféle, rájuk jellemző módon hagyhatnak nyomot a papíron. Kalligrafikus vonal és vastag vonás egyaránt előállítható különféle szerszámokkal. A rajzhoz használt eszköz tehát nem kizárólag a választott témán múlik, hanem a művész habitusán is, ha úgy tetszik: kiválasztása az alkotási folyamat első lépése.

Ceruza. Igazi jelentőségre csak 1790 után emelkedett, Nicolas Jacques Conté fejlesztései nyomán. Az iszapolt grafithoz változó arányban agyagot keverve különböző keménységi
fokozatokat lehetett elérni, és a grafitvonal tartóssá, határozottá vált. A ceruza hamarosan általánossá váló elterjedése Ingres nevével kapcsolható össze.

Színes ceruza. A ceruzarajz színnel gazdagítására ad lehetőséget a színes ceruza. A XIX. Sz. vége óta gyártják. A grafithoz és az agyaghoz színezőanyagot kevernek, vagy esetleg azzal pótolják a grafitot. A színes ceruza a színes krétákhoz képest igen csekély szerepet játszik a művészi rajzban.

Szén. Talán a legrégibb rajzeszköz. A szén kiváló eszköz mindenféle közvetlenül a falon, vagy a táblán végzett előrajzoláshoz. Könnyű kezelhetősége és javíthatósága vázlatok és kidolgozott tanulmányok készítésére is. A kihegyezett széndarabbal finom vonalak húzhatók, lapjával vastag kontúrok vihetők fel gyorsan, jól láthatóan. Kartonok rajzolásához ideális eszköz. Azon túl, hogy minden fajta előrajzolásra alkalmas, a szén fontos eszköze a művészképzésnek, a rajztanulásnak is. Önálló , hosszabb megőrzésre szánt művek megalkotására a fixálás révén válik alkalmassá, mely eljárással rögzítik az egyébként könnyen eltörölhető vonalakat. A szén könnyedén eltörölt vagy ropogós alkalmazása festői értékeket vihet a rajzba.

Pasztell. A rajz színbeli fejlesztését és gazdagítását teszik lehetővé a z ásványi és növényi festőanyagokból fehér agyagföld és különféle kötőanyagok hozzáadásával készült pasztellek. Színbeli gazdagságát a XVII. században kezdték kihasználni, egyes korabeli művészek pasztelljei, szárazon elkent finom színeikkel, bármely más száraz rajzeszköznél jobban megközelítik a tulajdonképpeni festményt.

E témában többet a wikipédián olvashatsz

Kattints ide, és válogass az általunk készített digitális festmények között